מרצדס, למי שלא שם לב, נהייתה תוך שלוש שנים ליצרנית הרכב עם היצע הדגמים החשמלי הגדול ביותר. ובהפרש. מצב זה, רק לפני ארבע שנים, נראה דמיוני, ולא רק בגלל שמרצדס עצמה הצהירה בסוף 2018, כי תיתן לביקוש של השוק להוביל את היצע הדגמים, הכרזה לה היו שותפים גם יצרנים גרמניים אחרים. 

מרצדס הציגה קונספט חשמלי של רכב פנאי בתערוכת פריז ב-2016 בשם 'EQ' – בפועל מהדורה חשמלית של GLC, רכב פנאי שהושק ב-2015 – והתבסס על אותה רצפה (MRA). בשנת 2019 ירד הדגם לייצור, וזכה לשם מרצדס EQC.

ב.מ.וו דיברה על רכב חשמלי כבר בסוף העשור הראשון של המאה, והציגה את i3 ב-2013. אודי הציגה קונספט חשמלי כבר ב-2009, קונספט לרכב פנאי ב-2015 – אבל הדגם לייצור, e-tron, גם הוא על רצפה רגילה (MLB איוו) התייצב לעיון ולמכירה בצמוד לזה של מרצדס.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

והייתה טסלה; אז פורצת דרך אבל בהיקפי ייצור קטנים (מודל S ומודל X), אך מודל 3 שהוכרז ב-2017 היה לקראת היקפי ייצור גדולים מאוד מסוף 2018. וכמובן, בשנה-שנתיים שלפני תום העשור הקודם, הופיעו לא רק דגמים חשמליים יחידים פה ושם אלא גם סדרות ותתי-מותג, של פיג'ו-סיטרואן, פולקסווגן ID.

ולא שמרצדס לא התכוונה להתחשמל, גם היא וגם האחרות לקחו את הזמן שלהן. אבל נראה שההצהרות הנ"ל הובילו לתגובות בוטות של גופים מחוקקים לא רק בארצות אירופה אלא גם של האיחוד האירופאי עצמו. תוך זמן קצר כולם הגבירו, מאוד, את הקצב, הוכרזו תתי מותג ייעודיים, פורסמו תכניות ומפות דרכים שכיוונו באופן מעשי לקראת 2025.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: מרצדס

אבל אז
באוקטובר 2020 פרסמה מרצדס את מפת הדרכים השאפתנית ביותר לחשמול ההיצע. המשמעות: בכל הקטגוריות של מכוניות הנוסעים, דגמי הפנאי והשטח, גם המסחריות, יהיה דגם חשמלי במסגרת תת המותג EQ, והדבר יקרה תוך שנתיים-שלוש(!); הקטנים יותר על בסיס הרצפה הקומפקטית העכשווית (MFA2), הגדולים יותר מבוססים על כזאת ייעודית (EVA).

היום, קצת פחות משנתיים מאז שהוכרזה התוכנית, למרצדס כבר יש שמונה דגמים חשמליים המשווקים באופן סדיר ברחבי העולם (ובישראל), ועוד שלושה כבר הוכרזו ויוצגו לקראת ייצור ממש בקרוב.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: מרצדס

עד הלום
התכנסנו כאן כדי לפגוש לראשונה במרצדס EQB, רכב פנאי קומפקטי חשמלי המציע מקום לשבעה נוסעים שהוכרז באפריל 2021. זהו שילוב שהינו ייחודי בשוק המקומי, נדיר גם בעולמי. EQB, כמו EQA, מבוסס על דגם קיים, מרצדס GLB ועל אותה רצפה כנ"ל. בהתאם, מרבית ההבדלים נמצאים במערכת ההנעה, פחות בהופעה ובמבנה.

המראה הכללי המאוד קופסתי של GLB נוכח גם כאן (וזה בולט במיוחד בפרופיל), אך זוכה לעיגול ועידון בהופעה. הממדים עצמם כמעט ללא שינוי – בסיס הגלגלים והרוחב נותרו זהים (283 ס"מ ו-183 ס"מ בהתאמה) המרכב ארוך ב-5 ס"מ צנועים והגובה ירד בכ-4 ס"מ לטובת זרימת אוויר משופרת. בפועל, זו גרסה חשמלית של GLB, אבל מרצדס, כאמור, יצרה תת-מותג חשמלי.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

ה-EQB מוצע בחו"ל בשלוש גרסאות: 250 עם הנעה קדמית, 190 כ"ס, 8.9 שניות, 423-474 ק"מ טווח; 300 ו-350 כפולות הנעה –  228 כ"ס, 8 שניות או 292 כ"ס ו-6.2 שניות. לכולן סוללה 66.5 קוט"ש וטווח של 388-423 ק"מ, טעינה מהירה עד 100 ק"ו. לישראל מגיעה רק גרסת הביניים 300 והטווח הרשמי הוא 410 ק"מ.

מרצדס EQB מוצע בישראל בשלוש רמות גימור ומחירן נע בין 350,000 שקלים ל-430,000 שקלים. כבר בגרסת הכניסה, 'אלקטריק', לד מלא, חישוקי 19 אינץ', חיישני חניה היקפיים, גג שמש פנורמי, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים, ריפוד עור, תאורת אווירה.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

למבחן הגיע EQB ברמת גימור 'אלקטריק ארט' שמחירה 390,000 שקלים וזו מוסיפה מערך מצלמות היקפי, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג לאחור, חימום מושבים. ב-'AMG ליין' בעיקר פרטי עיצוב למופע דינאמי יותר.

בכל רמות הגימור אבזור הבטיחות עשיר ואחיד: בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים עם התרעה על תנועה חולפת ועוד.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

לעגל את הריבוע
המבנה הכללי, כבר אמרנו, נותר מאוד קרוב לבסיס הרבוע של GLB – יש כאן מבנה של שתי קופסאות מובהקות מאוד, עם חלון אחורי שיורד בזווית כמעט ישרה. אבל במסגרת המעבר לחשמל, הן משיקולי עיצוב ומיצוב והן משיקולים אווירודינאמיים, אנשי מרצדס עיגלו את פינות הריבוע ליצירת מופע רך יותר. בחזית יחידות תאורה עגלגלות ושונות מאוד מאלה הרבועות של GLB, הסבכה של EQB אטומה ונראית כמשתלבת עם יחידות התאורה במקום לבלוט.

מבט מהצד יגלה דמיון כמעט מוחלט ל-GLB למעט חישוקים חדשים ואווירודינאמיים יותר (שממש לא נוח לפתוח להם את הוונטיל, מסתבר). מאחור שוב מופע מרוכך ועגלגל. במרצדס מציינים שכל השינויים הללו אפשרו לקבל נתון גרר של 0.28, טוב מזה של GLB העומד על 0.304.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

פעם זה היה
בשנת 2019 יצא לי להשתתף בהשקה העולמית של מרצדס GLB, אז רכב הפנאי הזה הרשים מאוד עם סביבת נהג נאה, מתקדמת וטכנולוגית. השנה 2022 ו-EQB מתהדר באותה סביבת נהג, שלהבדיל מעניינים של גימור ודיפונים זהה כמעט אחד לאחד. אין ספק שעדיין מדובר במקום שמאוד נעים לשהות בו, אבל אחרי למעלה מארבע שנים בו הסגנון העיצובי הזה קיים בקו הדגמים של מרצדס ללא שינוי משמעותי, הוא משדר משהו קצת פחות עדכני.

אולי אלה המסכים שנראים מעט קטנים (10.25 אינץ') ביחס לחלל הגדול, או העובדה שאין חיבור אלחוטי ל'אפל קארפליי' שגם התצוגה שלו לא מותאמת במיוחד למסך. בכל מקרה, להוציא את התלונות האלה הרוב חיובי.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

איכות החומרים טובה, יש תאורת אווירה עשירה שמוסיפה מאוד ובכן… לאווירה בלילה, ויש לא מעט אלמנטים פשוטים לכאורה שזכו לטיפול נאה ממחלקת העיצוב. כן, פתחי המיזוג אני מדברים עליכם.

תנוחת הישיבה גבוהה ממש, יוצרת תחושה שהרכב גדול ממה שהוא. המושב עצמו מוצלח אם כי הבסיס רך מדי וזה היה פחות נוח בנסיעות ארוכות. מעל לראש גג שמש פנורמי המחולק לשניים (קדימה-אחורה) ולחובתו כיסוי שאינו אטום לגמרי, מה שהיה פחות נחמד בחודש אוגוסט הישראלי.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

הכניסה לשורה השנייה נוחה למדי בזכות פתח נאה. שמחנו לגלות כי גם כאן משטחי דיפון נאים, משענת יד רחבה במרכז עם מחזיקי כוסות (מנגנון לא נוח לתפעול), שקע USB אחד ובאופן כללי מרחב טוב עבור שני נוסעים. לשלישי עשוי להיות מעט צפוף. את המושבים ניתן להזיז קדימה-אחורה על מסילה לטובת הגדלת מרווח הברכיים ליושבים בשורה השנייה או השלישית.

ואם הזכרנו אותם, כדאי שאלה לא יהיו גדולים במיוחד, שכן גם אנשי מרצדס מציינים כי שני המושבים בשורה השלישית מתאימים לנוסעים שגובהם עד 165 ס"מ. מתאים עבור ילדים שעברו את שלב כיסא הבטיחות וטרם עלו לחטיבה. אם נצליב נתונים אלה עם המרחב המצומצם שם והגישה הלא נוחה נקבל אוכלוסיית יעד קטנה למדי שתהיה מוכנה להתיישב שם ללא תלונות.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

תא המטען ממש צנום כשכל המושבים בשימוש, גם ביחס לכלים מקבילים. במרצדס לא נוקבים בנתון אך בסידור דומה GLB הציע נפח של 130 ליטר בלבד. עם קיפול השורה השנייה הנפח הוא 495 ליטרים – עדיין לא ענק אך כבר מספק גם למשפחה המטיילת. בתא עצמו תאורה, שקע 12 וולט, רצועות עגינה בצדדים.

נוסע ממש בסדר
לארץ מגיעה כאמור רק גרסת הביניים, EQB 300 – שני מנועים חשמליים לתפוקה משותפת של 228 כ"ס ו-39.7 קג"מ, ההנעה כפולה, וכל זה מספיק ל-8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ועד ל-160 קמ"ש.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

כיאה לאופיו החשמלי ולנתוניו הנאים הביצועים בהחלט טובים בכל מצב ולרוב ניתן לשכוח שמדובר ברכב מאוד כבד (2,175 ק"ג). במצבי הנהיגה הרגילים התגובות חדות ומידיות כנדרש, אך לא באופן מוגזם או בוטה, כך שגם במצב הספורטיבי ניתן לנהוג בצורה חלקה ונעימה.

הביצועים כאמור טובים, נשמרים גם עד למהירויות גבוהות ומאפשרים עקיפות ושמירה על קצב גבוה גם במתווה הררי. מצב 'חיסכון' משנה באופן מאוד מורגש את תגובות הדוושה לטובת שיפור נתוני הצריכה והיה פחות נעים ביום יום. ל-EQB מערך בלימה רגנרטיבי בעל שלוש רמות בלימה; החלשה כמעט תואמת בלימת מנוע טבעית, החזקה מאפשרת נהיגה בדוושה אחת כמעט עד לעצירה.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

בנוסף, ל-EQB מצב בלימה אוטונומי המתאים בעצמו את עוצמת הבלימה הרגנרטיבית שלמעשה הופך את הסדר – במקום להוריד את הרגל מהדוושה כדי לייצר תאוטה הנהג נדרש ללחוץ על הדוושה כדי לייצר תאוצה. זה עובד מצוין אבל צריך להתרגל לכך.

במהלך ימי המבחן סיימנו עם נתון צריכה ממוצע של 4.8 ק"מ/קוט"ש, המשקפים טווח של כ-320 ק"מ בין טעינות. בשיוט נינוח רשמנו קצת יותר מ-6 ק"מ/קוט"ש, בשיוט מהיר 4.5 ק"מ/קוט"ש. בנסיעה מעורבת ורגועה הצריכה הייתה כ-5.8 ק"מ לקוט"ש לטווח של כ-385 ק"מ.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

בדרכים ובשבילים
נוחות הנסיעה של EQB בסך הכל טובה ומעלה ברוב תנאי הדרך. המהלך הראשוני מעט נוקשה כך שלעיתים התחושה שהמתלים "עסוקים", אך לרוב אלה יתמודד היטב עם השיבושים באספלט הישראלי ויבודדו אותם באופן נאות מהנוסעים.

בכבישים גליים ופסי האטה לעיתים יורגש מחסור בריסון בדמות נדנוד מיותר; בכל זאת מדובר ברכב כבד עם מתלים "פשוטים" ללא עזרים טכנולוגיים, אך בהתחשב בייעוד המשפחתי התוצאה בהחלט סבירה. לכך מוסיך EQB בידוד טוב של רעשי רוח עד למהירויות גבוהות ובידוד נאות של רעשי הכביש.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

גם בשבילים EQB נותר נוח ונינוח, והוא מתמודד היטב גם עם אבנים שתולות בדרך. כדאי לשים לב לזוויות המרכב ולשקיעת האף.

היכולת הדינמית טובה, גם בזכות ההנעה הכפולה, וכל עוד העומס אינו גבוה במיוחד תנודות המרכב מטופלות היטב, והאחיזה נאה. כיול רך יחסית, נתון גובה נאה ומשקל מגבילים את רמת העומס הדינמי, ומי שלא יבין, הבקרות האלקטרוניות יסבירו לו. לדוושת הבלם אופי פעולה נעים וכמעט טבעי לחלוטין.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

מסכמים
מרצדס EQB הוא רכב פנאי חשמלי מרשים מאוד. לזכותו תא נוסעים מרווח לחמישה (ועוד קצת מקום לשני קטנים נוספים), נוחות נסיעה טובה, ביצועים נאותים ותחושה טבעית ונעימה בנהיגה. לצד החובה עומד בעיקר נתון הטווח הבינוני ומרחב מצומצם דווקא היכן שהוא אמור להיבדל מאחיו הקטן (EQA). ובכל זאת, עבור מי שהמרחב הזה מספק מרצדס EQB מציע חבילה חשמלית איכותית וייחודית בשוק הישראלי.

​מרצדס EQB – מבחן דרכים (חשמלי, 300, הנעה כפולה)
צילום: בן חסון